۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۷۳۲۶۶
وزیر کار گفت: حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ طزره دامغان به علت نشت گاز متان بوده است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظهر امروز در حاشیه بازدید میدانی از تونل رزمجاه معدن زغال‌سنگ طزره دامغان در گفتگو با خبرنگاران ضمن عرض تسلیت درگذشت ۶ نفر از کارگران زحمتکش معدن طزره دامغان به کارگران و این معدن و خانواده‌های داغ‌دیده‌شان اظهار کرد: از خداوند منان علو درجات برای این کارگران که برای کسب روزی حلال کار می‌کردند، مسألت دارم.

وی بیان کرد: متأسفانه حوالی ساعت ۱۹ شب گذشته حادثه‌ای در معدن رخ داد که کارشناسان معتقد هستند به لحاظ نشت گاز فشرده شده متان بوده است و کارگران هنگام خروج از معدن دچار آسیب‌دیدگی و ریزش شده‌اند و نشت گاز سبب انفجار و ریزش معدن شده است و ۶ نفر از کارگران این معدن دار فانی را وداع گفته‌اند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه خوشبختانه در همان لحظات اولیه اقدامات لازم انجام شده است و تیم امداد و نجات استان سمنان در معدن حضور پیدا کرده‌اند، گفت: مسؤولان استان سمنان نیز از جمله استاندار سمنان از دیشب تاکنون از نزدیک اوضاع را فرماندهی کرده‌اند.

مرتضوی افزود: در نگاه نخست ضرورت داشت به‌واسطه اقدامات مکانیکی نسبت به تخلیه گاز اقدام شود و متأسفانه برخی از خبر‌ها حاکی از این است که غلظت گاز منواکسیدکربن بالغ بر ۹۰۰ بوده است که حد مجاز آن ۳۵ است؛ با تدابیری که اندیشیده‌اند میزان غلظت گاز را کاهش داده‌اند و توانسته‌اند عملیات امداد و نجات را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه بنده بر حسب تکلیف در محل بروز این حادثه حضور یافته‌ام، اظهار امیدواری کرد: انشاء الله این حوادث دیگر تکرار نشود.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه این حوادث به هیچ وجه نباید صورت بگیرد، اظهار کرد: البته همه کارشناسان مدعی هستند تقریباً حدود ۲۰ دقیقه تا ۱۵ دقیقه قبل از حادثه کاردان‌ها و کارشناسان فنی در محل معدن حضور داشته‌اند و آزمایش‌هایی که انجام داده‌اند میزان گاز موجود بسیار طبیعی بوده است و پیش‌بینی و پیش‌داوری نداشته‌اند که پیشگیری کنند، بنابراین حادثه‌ای غیرمترقبه رخ داده است.

ساعت ۱۹: ۳۰ یکشنبه دوازدهم شهریور بر اثر تجمع گاز در محل تونل رزمجاه انفجاری رخ داد که سبب محبوس شدن شش نفر از کارگران در معدن شد.

پس از گذشت ۱۰ ساعت از حادثه انفجار، با تلاش نیرو‌های امدادی پیکر هر ۶ کارگر محبوس در عمق ۷۰۰ متری این معدن کشف شد.

جان‌باختگان حادثه بهروز افروز، قربانعلی کمال، حسین غزائیان، حمید ایزدی، ابوالفضل غنایی و محمد نعیمی‌صفت بوده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر